söndag 14 mars 2010

Lördag kväll

Nu är samtliga kurser och kursledare presenterade, men vi har förstås ytterligare några punkter på programmet. En av dessa är lördagskvällen. Hela lördagen kommer att ägnas åt annat än kurser, fast givetvis inte annat än stickning. Efter middagen på lördagen har vi en trevlig stund med lite utställning och ett kåseri av Celia B. Dackenberg, av många känd som chefredaktör för tidningen Hemslöjden.

Celia B. Dackenberg
(foto: Anders Qwarnström)

Förr var alla mina korgar fyllda av garn och stickningar. Nu har jag fler tröjor än jag kan använda, för lite tid – och världens roligaste arbete som chefredaktör för tidskriften Hemslöjden. Men vem klarar av att alltid säga nej till det äventyr det är att lägga upp maskor till något nytt! Och med stickningen i händerna kan också idéer och tankar kring jobbet växa fram och mogna.

En gång i tiden var det kontakten med hemslöjden i Västerbotten som fick mig att börja sticka på allvar. Sedan blev det bland annat två stickböcker och en utställning som gick runt i landet.

Garn och ord, stickning och poesi, har alltid utgjort oemotståndliga lockelser för mig. Med tiden har de också kommit att tvinnas ihop. Hur det hela började, hur trådarna löpte samman och vart de ledde kommer jag att berätta om på Stickstämmans lördagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar