onsdag 17 mars 2010

Norsk sticktradition

Annemor Sundbø är en norsk textildesigner och textillärare. Hon håller kurser världen över och har skrivit flera böcker om norsk stickning och sticktradition utifrån olika perspektiv. Annemor kommer att hålla två halvdagskurser och en heldagskurs


Heldagskurs, broderier på lusekoftan

På muddarna och runt halsöppningen till den världsberömda lusekoftan finns det speciella broderiet som kallas "Løyesaum". Kunskapen om detta färggranna broderi har inte varit så spridd utanför Setesdal, som ända fram till 1950-talet var en ganska isolerad del av Norge. På den här heldagskursen kommer Annemor att berätta om och lära ut broderitekniken. Det kommer också att finnas utrymme för stickning under den här dagen, men fokus kommer att ligga på broderiet.


Halvdagskurs Magic Knitting

På den här halvdagskursen får du lära dig en speciell dubbelstickningsteknik, att sticka en tub på två stickor. Vi knyter också samman folklig tro, mytologi och vidskeplighet med garnet genom att sticka lyckomaskotar av de ”livstrådar” som vi mäter ut.


Halvdagskurs Selbuvantar

Jämte lusekoftan är Selbuvanten den mest kända norska sticktraditionen. På den här halvdagskursen får deltagarna lära sig mer om sticktraditionen och själva påbörja ett par vantar.


2 kommentarer:

  1. Hej Annemor,
    jag stickar norska genser för glatta livet.
    Mitt barnbarn bor i Trondheim på Byneset. Det finns ett särskilt Bynesmönster på tröja. Jag försöker hitta det, men finner det icke.
    Har du någon aning om hur jag ska göra, för jag vill sticka en till mig själv. Det är så vacker hals på den.
    Tacksam för tips.
    Varma hälsningar
    Lisa Engström
    vi kanske ses på Väddö, jag har anmält mig och hoppas komma med.

    SvaraRadera
  2. Hei Anonym. Jeg har et bilde en Bynestrøye i min nye bok, Strikking i billedkunsten. Bildet står også i jubileumskalenderen til Norges Husflidlag. kontakt meg på epost torrida@online.no eller se www.annemor.com

    SvaraRadera