torsdag 11 mars 2010

Isländsk stickning

Ingen vet med säkerhet när islänningarna lärde sig sticka, men det var troligen inte senare än i början av 1500-talet. Troligen var det holländska, tyska eller engelska handlare som lärde islänningarna att sticka. Konsten spred sig snabbt över hela Island, och man kan säga att islänningarna knappt lade ifrån sig stickorna på 300 år, förutom under mörkaste natten. Stickade plagg av isländsk ull blev fort en viktig handels- och exportvara, och den klädde den isländska nationen i århundraden.

Hallfriður Sigurðardóttir är född och uppvuxen på Island men flyttade som 30-åring till Sverige. Hon har mästarbrev i bokbinderi och arbetade med det i 20 år innan hon bytte bana och numera arbetar som projektledare inom översättning. Hallfriður bor med sin svenske man och sina barn i Täby, norr om Stockholm.

Handarbetet har alltid haft en självklar plats i hennes familj. Mormor var känd i hela hemstaden eftersom hon stickade underkläder och långkalsonger till i princip alla invånare. På senare år stickade hon även de klassiska Islandströjorna, vilket både Hallfriður och hennes mamma fortfarande gör. Hallfriðurs mamma stickar till den isländska turistnäringen och Hallfriður själv stickar och säljer tröjor och garn genom sin websida.

Hallfriður säger själv: "För mig är det omöjligt att bara sitta rakt upp och ner och titta på TV, fika eller på annat sätt koppla av. Jag måste alltid ha en stickning i händerna. Det var genom att studera hur mormor gjorde som jag lärde mig sticka. Jag härmade hennes rörelser fast spegelvände dem eftersom jag är vänsterhänt. Jag visste att jag skulle få lära mig konsten att sticka i skolan, men så länge ville jag inte vänta. Jag ville att någon skulle ge mig grunderna och lära mig hur det hela gick till innan.

Förgarnet Plötulopi är det material jag helst arbetar med. Just den typen av ull känns så levande, luftig, varm och fet - händerna blir mjuka och lena när man stickar med det här garnet. Dessutom är det enkelt att variera tjockleken genom att sticka med bara en eller med flera trådar samtidigt."

Hallfriður kommer att hålla två halvdagskurser och en heldagskurs i Isländsk stickning med det speciella isländska garnet.

1 kommentar:

  1. Vill passa på att tipsa dig och dina kreativa besökare som vill lära sig tvåändsstickning om:

    Kurs i Tvåändsstickning

    Bogesundsslottsvandrarhem i Waxholm 22-23 maj

    Vi lär dig grunderna och att sticka olika slags mönster
    med hjälp av grundmaskorna.

    Kursen omfattar
    Uppläggning
    Räta, Aviga
    Läsa mönster
    Sticka fläta
    Krokvarv
    Krus
    Ökningar, Minskningar
    Djupmaska

    20 platser, först till kvarn gäller!

    För mer information besök
    www.stickkurs.se
    info@stickkurs.se

    Hjärtligt välkommen önskar
    Marie-Louise Ullman
    &
    Agneta Byers

    SvaraRadera