onsdag 10 mars 2010

Plisséstickning från Gotland

1925 gav Hermanna Stengård, lärarinna på Gotland, ut boken "Gotländsk sticksöm". Åren innan reste hon runt och samlade in olika stickade alster som blev grunden till mönster och tekniker i hennes bok. Hennes digra samling finns att beskåda hos Gotlands Läns hemslöjd på Langska huset i Visby.

Jag heter Ulla Persson och jobbar som klasslärare i särskolan i Visby. Mycket av fritiden ägnar jag åt stickning och nästan uteslutande åt Hermanna Stengårds olika mönster och tekniker.
2006 var jag kursledare på Stickstämman på Hemse folkhögskola och sedan dess har jag tillsammans med Kicki Trodin, Ateljé Huskroken, fördjupat mig i och gjort nya modeller av Hermannas tekniker.

Om du väljer min halvdagskurs får du prova ett mönster med trianglar av enbart aviga och räta maskor. Tekniken finns på en kraftig underkjol i Hermannas samling men är ej beskrivet i hennes bok. Om plagget görs med lite vidd får stickningen ett veckat eller plisserat uttryck.
Vi börjar med att göra en provlapp. Om det finns tid över kan du välja mellan att göra fler provlappar i andra garner eller börja på en accessoar eller ett plagg. Det finns beskrivningar till omlottkofta (se bilden) i entrådigt ullgarn, sjal till fest och vardag, raggsockor, barntröja i ekologiskt bomullsgarn och två olika väskor av snöre - alla stickade i samma teknik.

Material och beskrivning kommer att säljas av Kicki Trodin som har Ateljé Huskroken i Ronehamn på Gotland där hon handfärgar ekologiska bomulls- och ullgarn med bra miljövalsmärkning.

1 kommentar:

  1. Det ser ut som jag skulle behöva ha anmält mig, men tyvärr är viljan större än portmonnän just nu. Tack för att ni läger ner ett sånt jobb!!/

    SvaraRadera