onsdag 3 mars 2010

Klipp i stickningen!

Hej! Det är jag som heter Heléne Wallin. Jag bloggar på En Till Stickblogg och är ledamot i styrelsen för Sticka!
Stickning är något som finns med mig varje dag, antingen i händerna eller i huvudet. Visst är det fascinerande hur den enkla grundtekniken - att göra öglor av garn - kan varieras och förfinas på så många olika sätt. Stickning tröttnar man aldrig på!
För mig har ordet "tradition" alltid inneburit en källa till både kunskap och inspiration. Inte bara stickningens historia utan också stickningens alla historier ger mig en extra dimension till det tekniska finliret.

Sticka med två färger och våga klippa (heldagskurs)
Under den här dagen får du prova att rundsticka ett traditionellt Fair Isle-mönster. Rundstickning innebär att det aldrig förekommer ett enda avigt varv och i ett äkta Fair Isle-mönster används aldrig mer än två färger per varv. Att sticka mönster med olika färger blir därför både enkelt och trevligt. Dessutom kommer jag att lära ut hur man stickar och håller en färg i var hand, en metod som enligt många förbättrar både handlag och jämnhet i stickningen. Som avslutning får du prova att virka förstärkningar i stickningen och sedan klippa itu den. (Låter betydligt brutalare än vad det faktiskt är!).

Aranflätor (halvdagskurs)
Är verkligen de här flätmönstren så urgamla som myten vill göra gällande? Jag lovar att berätta vad jag vet om stickningen på Aranöarna. Under tiden får du prova att sticka några av de vanligast förekommande mönstren och, om du vill, också lära dig hur du korsar maskor utan att använda en hjälpsticka..

Guernseytröjan (halvdagskurs)
En tröja från ön Guernsey stickades tätt och smått av hårt tvinnat garn vilket gjorde den nästan både vind- och vattentät. Nederdelen på tröjorna var slätstickad men rikt dekorerade upptill med mönsterstickning i räta och aviga maskor. Under den här halvdagskursen får du prova att sticka några av de traditionella mönstren i symmetriska former med tunna stickor och tunt garn.

Vi ses på Väddö i sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar