söndag 7 mars 2010

Stickning från Färöarna

Ytterligare öar som passar in på temat "Öarnas stickning" är Färöarna. Därifrån kommer Osva som också kommer att håla kurser på stickstämman. Både en heldagskurs och en halvdagskurs (vid två tillfällen). Med lite tur så kommer det så småningom bilder till denna beskrivning, men tills vidare får ni hålla till godo med bara text:

Osva Olsen, född och uppvuxen på Färöarna. Kom till Sverige första gången 1988 för att studera. Läste estetisk linje med textilinriktning på Sigtuna folkhögskola, för att därifrån ta mig vidare till Uppsala Universitet. Varvade studier med att arbeta på Färöarnas nationalmuseum. Tog ut fil mag examen med etnologi som huvudämne men läste även textil tradition och kulturantropologi. Var senare periodvis projektanställd på museet, senast 2002. 1997 jobbade jag på hemslöjdskonsulentskontoret i Uppsala. Sedan 2003 har jag arbetat med pedagogisk verksamhet på Skansen.

Att handarbeta har jag gjort så länge jag kan minnas - innan skolstart broderade jag dock mera än stickade. På museet på Färöarna jobbade jag en hel del med de textila samlingarna. Mellan 2000-2002 hade jag forskningsanslag för att studera färöisk stickning förstås utifrån ett etnologiskt perspektiv.

halvdagskurserna tänkte jag berätta en del om mönsterstickning på Färöarna och lära ut en teknik som är vanlig där, då man håller ena tråden på högerhandens pekfinger och andra tråden över vänsterhandens pekfinger.

Under heldagskursen tänkte jag visa och berätta om den färöiska spetsstickade sjalen. Deltagarna i kursen kommer kunna få köpa garn och påbörja en sjal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar